Kabelvrije code zero

Elvstrøm Sails lanceert kabelvrije Code Zero

Elvstrøm Sails kondigt de lancering aan van een nieuwe kabelvrije Code Zero voor race- en prestatiegerichte zeiljachten. De kabelvrije Code Zero heeft aanzienlijke voordelen.

De kabelvrije Code Zero wordt gemaakt van het Elvstrøm’s EPEX laminaat membraan met versterkende garens in de load lines waardoor het zeil kan worden opgevouwen zonder een zware kabel. Je hebt bovendien aanzienlijk minder valspanning nodig dan met een Code Zero met kabel waardoor het zeil verder naar voren kan geprojecteerd kan worden. Dit helpt om ​​rechtere, (niet-fladderende) lijken te creëren en het betekent ook dat het zeil over bredere zeilkoersen werkt.

Een test seizoen met de kabelvrije Code Zero aan boord van de Lady Mariposa (Ker 46) heeft  bijgedragen aan de overall overwinning tijdens de RORC Offshore Championships 2018. Teammanager, Dan Hardy geeft het zeil een dikke duim omhoog:

“De nieuwe kabelvrije code zero is een enorme stap voorwaarts voor deze rolzeilen. Zonder de zware kabel in het voorlijk kan het zeil groter projecteren, waardoor de vorm van het zeil enorm wordt verbeterd. De kabelvrije Code Zero is veel gemakkelijker te vouwen en te ontvouwen in vergelijking met ons vorige Code Zero met kabel. Het is zeer veelzijdig zeil, met een enorme overlap binnen onze voordewindse zeilgarderobe.”

het verwijderen van de kabel levert nog veel meer voordelen op. Het is goedkoper te produceren en je vermindert het gewicht zonder de zware kabel in het zeil. Het zeil is dus lichter te hanteren, eenvoudiger weg te bergen omdat het zeil gewoonweg in een tas kan worden gepropt zonder dat je een stijve kabel mee hoeft op te bergen.

Hardy vertelt ons:

“Het zeil is gemakkelijk op te bergen in een tas maar ook om het op en af ​​het voordek te krijgen want het opgevouwen zeil kan veel makkelijker onderdeks gebracht worden.”

Minder valspanning = minder belasting

Bovendien heeft de nieuwe Code Zero zonder kabel nog een groot voordeel: je het zeil kan hijsen met veel minder valspanning, dit vermindert de belasting op de mast en de valschijven. Bovendien is het niet nodig om boegsprieten en beslag te versterken dus je bespaart ook op uitrusting en onderhoud.