Moana – Europees kampioen IRC: “Ons verhaal is echt niet zo spectaculair”

Moana is bezig met een zeer sterk zeilseizoen. Ze wonnen tijdens Cowes Week en zeilden een fameuze deuk in het spreekwoordelijke pak boter tijdens de IRC Kampioenschappen/ Breskens Sailing Weekend. Wat is hun geheim? We spraken met Mathieu Goubau, de skipper van Moana en polsten naar de mysterieuze formule achter hun succes.

 

Mathieu Goubau: “We hebben eigenlijk geen speciale voorbereidingen getroffen. Het onderwaterschip was zo glad als een kinderpoepje, de mast en de zeilen waren getrimd ondanks de vele mijlen en we zeilen met een bemanning waar we al 25 jaar op kunnen rekenen. Bovendien kennen we de boot door en door.”

 

“De zeilen zijn van 2016. Dat is op zich al oud voor wedstrijdzeilen maar er zitten twee corona jaren tussen en ze zijn nog in prima staat. Ze hebben nog nagenoeg dezelfde shape als toen we ze de eerste keer trokken, dus dat is zeker een goede investering gebleken.”

 

Elvstrom Sails aan boord bij Moana

 

We hebben de indruk dat er bij Elvstrom Sails heel veel deskundigheid aanwezig is. Veel meer dan bij andere zeilmakerijen. Dat valt wel op. Ik heb in Cowes nog met een aantal andere verdelers van Elvstrom gepraat en ze springen er echt uit door hun expertise. Dat is bij Maxim (Van Pelt) ook zo. Bij Elvstrom Sails zitten echte wedstrijdzeilers. Toch wel een verschil met andere zeilmakerijen denk ik.  

Moana in actie tijdens Cowes Week

Over de zeilgarderobe

 

“We missen nog wel wat zeilen in de garderobe. Het budget is wat het is maar als ik zou mogen kiezen, ga ik voor een mast head Code Zero, en een heavy mast head spinnaker. Een platte asymmetrische spi voor als het waait en een jib top (genua om te reachen).”

 

“Op dit moment varen we met een basisset: grootzeil, genua 1,2,3,4 en drie spinnakers, en een staysail voornamelijk Elvstrom. zowel in Cowes als in Breskens zeilden we het meest met de genua medium, een performant zeil dat zijn werk steeds goed doet.”

 

Over het team

 

“We varen al 25 jaar met hetzelfde team. Een kern van 6 mensen waaronder mijn broers, mijn ouders, ikzelf en 3 à 4 dezelfde mensen. Er is wel wat rotatie we hebben een grote pool waaruit we kunnen vissen want tegenwoordig is het erg moeilijk om een team bij elkaar te krijgen, zeker na corona.”

 

Over de ambitie

 

“We hebben zeker nog ambitie. Volgend jaar willen we opnieuw deelnemen aan de Fastnet Race. Dat zou -en ik moet zien dat ik mij niet vergis- mijn 13de Fastnet Race zijn. Mijn eerste was toen ik 18 was. We hebben hem nooit gewonnen dus dat is zeker nog een ambitie. Daarvoor zijn de juiste omstandigheden nodig: aan de wind naar de Fastnet Rock en terug aan de wind naar Cherbourg… ;)”

Over Moana (Beneteau First 47.7)

 

“We varen met een heavy displacement boot. Dan zijn de juiste omstandigheden cruciaal. Voldoende wind is belangrijk. Aan de wind varen we hoog en snel. Ook rating technisch zit het dan goed. We houden iedereen gemakkelijk bij. Met 6 tot 8 knopen wind had ons verhaal tijdens de IRC Europeans er ook heel anders uitgezien, daar zijn we ons wel degelijk van bewust.”

 

“Een goede start nemen is cruciaal maar we slaan niet meer in paniek bij een minder goede. Dat was vroeger wel het geval. Dan gaven we er al snel de brui aan. Nu varen we voldoende goed om ons niet meer uit het lood te laten slaan door een minder goede start. Tijdens Breskens Sailing Weekend hadden we trouwens twee slechte starts maar we hebben niet opgegeven. Doorzetten en het moreel hoog houden is even cruciaal als een goede start nemen. Verder schakelen we -trimmen en de juiste zeilconfiguratie zoeken- veel sneller en beter dan vroeger en we varen op target speed: d. w. z. zoeken tot we die vinden. We zijn vooral consistenter door de juiste manoeuvres en tactiek en we staan daardoor regelmatiger in de top 3 resultaten.”

 

Over kleinzeilerij, jachtzeilen en de doorstroming

 

“Ik ben zelf opgegroeid met jachtzeilen en ik heb minder voeling met kleinzeilerij. Ik vind het ook een andere discipline. Ik heb wel veel in Optimist gevaren maar ben daarna onmiddellijk overgestapt op jachtzeilen. Ik ben er niet van overtuigd dat iedereen de overstap naar het jachtzeilen wil maken. Het echte talent blijft volgens mij ook hangen in de kleinere bootjes. Verder zijn de budgetten ook van een totaal andere orde. Ik denk niet dat het evident of gemakkelijk is om “kleinzeilers” met grote boten te laten zeilen. Andere dingen spelen dan. De samenwerking tussen de crew, de boathandling, manoeuvres… allemaal van een totaal andere orde.”

 

Niet spectaculair

 

“Ons verhaal is echt niet zo spectaculair. We zijn netjes opgetuigd, we zorgen voor een clean onderwaterschip -bovenwater en onderwater moeten goed samenwerken- en we zeilen al 25 jaar met min of meer hetzelfde team, met familie en vrienden. Misschien is dat een goede opsteker voor beginnende wedstrijdzeilers. Het hoeft echt allemaal niet zo sensationeel te zijn. Een goed onderhouden, oude familieboot, een trouwe bemanning, niet opgeven en je komt al een heel eind. Meer is er echt niet te vertellen.”

Moana is bezig met een zeer sterk zeilseizoen. Ze wonnen tijdens Cowes Week en zeilden een fameuze deuk in het spreekwoordelijke pak boter tijdens de IRC Kampioenschappen/ Breskens Sailing Weekend. Wat is hun geheim? We spraken met Mathieu Goubau, de skipper van Moana en polsten naar de mysterieuze formule achter hun succes.

 

Mathieu Goubau: “We hebben eigenlijk geen speciale voorbereidingen getroffen. Het onderwaterschip was zo glad als een kinderpoepje, de mast en de zeilen waren getrimd ondanks de vele mijlen en we zeilen met een bemanning waar we al 25 jaar op kunnen rekenen. Bovendien kennen we de boot door en door.”

 

“De zeilen zijn van 2016. Dat is op zich al oud voor wedstrijdzeilen maar er zitten twee corona jaren tussen en ze zijn nog in prima staat. Ze hebben nog nagenoeg dezelfde shape als toen we ze de eerste keer trokken, dus dat is zeker een goede investering gebleken.”

 

Elvstrom Sails aan boord bij Moana

 

We hebben de indruk dat er bij Elvstrom Sails heel veel deskundigheid aanwezig is. Veel meer dan bij andere zeilmakerijen. Dat valt wel op. Ik heb in Cowes nog met een aantal andere verdelers van Elvstrom gepraat en ze springen er echt uit door hun expertise. Dat is bij Maxim (Van Pelt) ook zo. Bij Elvstrom Sails zitten echte wedstrijdzeilers. Toch wel een verschil met andere zeilmakerijen denk ik.  

Moana in actie tijdens Cowes Week

Over de zeilgarderobe

 

“We missen nog wel wat zeilen in de garderobe. Het budget is wat het is maar als ik zou mogen kiezen, ga ik voor een mast head Code Zero, en een heavy mast head spinnaker. Een platte asymmetrische spi voor als het waait en een jib top (genua om te reachen).”

 

“Op dit moment varen we met een basisset: grootzeil, genua 1,2,3,4 en drie spinnakers, en een staysail voornamelijk Elvstrom. zowel in Cowes als in Breskens zeilden we het meest met de genua medium, een performant zeil dat zijn werk steeds goed doet.”

 

Over het team

 

“We varen al 25 jaar met hetzelfde team. Een kern van 6 mensen waaronder mijn broers, mijn ouders, ikzelf en 3 à 4 dezelfde mensen. Er is wel wat rotatie we hebben een grote pool waaruit we kunnen vissen want tegenwoordig is het erg moeilijk om een team bij elkaar te krijgen, zeker na corona.”

 

Over de ambitie

 

“We hebben zeker nog ambitie. Volgend jaar willen we opnieuw deelnemen aan de Fastnet Race. Dat zou -en ik moet zien dat ik mij niet vergis- mijn 13de Fastnet Race zijn. Mijn eerste was toen ik 18 was. We hebben hem nooit gewonnen dus dat is zeker nog een ambitie. Daarvoor zijn de juiste omstandigheden nodig: aan de wind naar de Fastnet Rock en terug aan de wind naar Cherbourg… ;)”

Over Moana (Beneteau First 47.7)

 

“We varen met een heavy displacement boot. Dan zijn de juiste omstandigheden cruciaal. Voldoende wind is belangrijk. Aan de wind varen we hoog en snel. Ook rating technisch zit het dan goed. We houden iedereen gemakkelijk bij. Met 6 tot 8 knopen wind had ons verhaal tijdens de IRC Europeans er ook heel anders uitgezien, daar zijn we ons wel degelijk van bewust.”

 

“Een goede start nemen is cruciaal maar we slaan niet meer in paniek bij een minder goede. Dat was vroeger wel het geval. Dan gaven we er al snel de brui aan. Nu varen we voldoende goed om ons niet meer uit het lood te laten slaan door een minder goede start. Tijdens Breskens Sailing Weekend hadden we trouwens twee slechte starts maar we hebben niet opgegeven. Doorzetten en het moreel hoog houden is even cruciaal als een goede start nemen. Verder schakelen we -trimmen en de juiste zeilconfiguratie zoeken- veel sneller en beter dan vroeger en we varen op target speed: d. w. z. zoeken tot we die vinden. We zijn vooral consistenter door de juiste manoeuvres en tactiek en we staan daardoor regelmatiger in de top 3 resultaten.”

 

Over kleinzeilerij, jachtzeilen en de doorstroming

 

“Ik ben zelf opgegroeid met jachtzeilen en ik heb minder voeling met kleinzeilerij. Ik vind het ook een andere discipline. Ik heb wel veel in Optimist gevaren maar ben daarna onmiddellijk overgestapt op jachtzeilen. Ik ben er niet van overtuigd dat iedereen de overstap naar het jachtzeilen wil maken. Het echte talent blijft volgens mij ook hangen in de kleinere bootjes. Verder zijn de budgetten ook van een totaal andere orde. Ik denk niet dat het evident of gemakkelijk is om “kleinzeilers” met grote boten te laten zeilen. Andere dingen spelen dan. De samenwerking tussen de crew, de boathandling, manoeuvres… allemaal van een totaal andere orde.”

 

Niet spectaculair

 

“Ons verhaal is echt niet zo spectaculair. We zijn netjes opgetuigd, we zorgen voor een clean onderwaterschip -bovenwater en onderwater moeten goed samenwerken- en we zeilen al 25 jaar met min of meer hetzelfde team, met familie en vrienden. Misschien is dat een goede opsteker voor beginnende wedstrijdzeilers. Het hoeft echt allemaal niet zo sensationeel te zijn. Een goed onderhouden, oude familieboot, een trouwe bemanning, niet opgeven en je komt al een heel eind. Meer is er echt niet te vertellen.”