ekko zeilen

Zeilen reven: wanneer en hoe begin je eraan?

Reven betekent het verminderen van het zeiloppervlak en is een belangrijk aspect voor het comfort en de veiligheid tijdens het zeilen. Reven is nodig wanneer het te hard waait en de boot te schuin begint te hangen, wat ongemakkelijk minder veilig en bovendien minder snel is.  

Door  zeiloppervlak te verminderen, vermindert ook het schuinhangen en vangt de boot beter de wind op, waardoor hij opnieuw sneller kan zeilen en beter door de golven kan varen. Het reven van het grootzeil moet op de juiste manier gebeuren. Het is aanbevolen om te oefenen en te leren hoe het moet worden gedaan voordat je het toepast in een echte situatie met harde wind. 

Hieronder overlopen we de stappen die u kunt nemen om snel zeil te minderen, te reven, en waarom het zo belangrijk is voor een comfortabele en veilige zeilervaring.

  • Bereid u voor: Zorg dat u zich bewust bent van de weersomstandigheden en de windsterkte, zodat u weet wanneer het tijd is om uw zeilen te reven. Zeilers zeggen wel eens dat, als je denkt aan reven,  je het op dàt moment moet doen. Dit is een eenvoudige maar goede maatstaf om te weten wanneer je zeil moet minderen. Vervolgens is het belangrijk dat je al je materiaal vlot werkt. Controleer daarom alle reeflijnen en je uitrusting zodat alles vlot verloopt als je daadwerkelijk moet gaan reven.
  • Verminderen van het zeiloppervlak: Dit kan op verschillende manieren. Er zijn allerhande reefsystemen beschikbaar, waaronder in-mast reefing, slab reefing en lazy-jack reefing. Kies het systeem dat het beste bij uw boot en uw vaarstijl past. Afhankelijk van het type boot en uw persoonlijke voorkeur, is het dus belangrijk om een methode te kiezen die voor u het beste werkt.
  • Deze verschillende soorten reefsystemen hebben elk hun eigen voor-en nadelen. 

Drie populairste reefsystemen beknopt beschreven

1. Het in-mast rolreefsysteem:
Dit systeem is ingebouwd in de mast en wordt bediend vanuit de kuip. Het voordeel hiervan is dat het zeil eenvoudig en snel te reven is zonder dat er iemand op het dek hoeft te zijn. Nadeel is dat dit systeem duurder is en de mast groter moet zijn om het systeem te kunnen huisvesten.

Een in-mast rolgrootzeil is wel een steeds populairder wordende optie. De voordelen van zo’n systeem zijn duidelijk: eenvoudige bediening van het zeil bij het zetten en reven. Eenmaal in de haven is het niet nodig om het grootzeil op de giek op te vouwen en vervolgens te bedekken. Is het opgerold in de mast dan heeft het zichzelf opgeborgen en is het beschermd tegen de zon en weersinvloeden.

De nadelen werden in de loop der jaren steeds minder naarmate de rolsystemen zich beter ontwikkelden. We hebben het dan voornamelijk over de  mechanica in de mast, maar ook over de snit van de zeilen zelf. Een modern rolgrootzeil met verticale latten over de volledige lengte, is net zo goed als een conventioneel zeil. Een modern zeildoek zorgt er ook voor dat deze altijd betrouwbaar op- en af ​​te rollen zijn.

Hoe een in-mast rolsysteem correct te bedienen

Laten we beginnen met het oprollen van het zeil. Alleen een strak opgerold zeil kan gemakkelijk worden ontrold zonder vast te lopen. Het zeil moet stevig en zonder kreuken worden opgerold. Dit bereiken we door de vang strak te zetten bij het oprollen en tegelijkertijd spanning te houden op de outhaullijn. We zien het vaak bij het oprollen van een voorzeil: zonder spanning op de schoot rolt het losjes op, met veel plooien en wordt het flodderig. Dit ziet er niet mooi uit maar verder maakt het niet uit. Met een grootzeil in de mast kan dit echter wel gevolgen hebben; het zeil kan vastlopen.

Eerst draaien we de kop van het schip naar de wind en vallen dan een paar graden af. Als het zeil in de mast tegen de klok in wordt opgerold, varen we af naar bakboord. Dit houdt het zeil vrij van de rand van de mast wanneer het is opgerold. Als het met de klok mee wordt opgerold, buigen we een paar graden naar stuurboord af. Dan maken we de grootschoot los en rollen uiteindelijk het zeil op, waarbij we altijd wat spanning op de outhall (onderlijkspanner) houden.

De mechanica van een modern rolsysteem is robuust en betrouwbaar, maar het kan zeker geen kwaad om af en toe het zout van de bewegende delen, de blokken en de lijnen te verwijderen of om het allemaal weer mooi glad te maken met een druppel olie. Het wordt echter problematisch als het zeil zelf al oud en uitgeblazen is. Als het doek te veel is uitgerokken, wordt het steeds moeilijker om het soepel op te rollen. In dit geval zal een nieuw zeil zeker wonderen doen voor de soepele werking van de in-mast rolreefinstallatie en voor de prestaties van uw jacht. 

2. Slab- reefing:
Slab reefs zijn een simpele, snelle manier om een ‘slab’ uit een zeil te halen. Ze bestaan ​​meestal uit een snelkoppelingshaak aan de voorkant van de giek voor de loefreef-cringle (meestal een ramshoorn) en een lijn die van de achterkant van de giek omhoog door leech-reef-cringle naar beneden naar de giek gaat en dan opnieuw naar voren naar de mast. Dit systeem is goedkoper dan in-mast reefing en is gemakkelijk te onderhouden. Nadeel is dat het zeil neergehaald moet worden, wat tijd en inspanning vergt. Bovendien moet er steeds iemand het systeem bedienen aan de mast wat de handelingen in zwaar weer minder veilig maken.

Hoe een Slab- reefing correct uitvoeren
Bij het reven zijn de omstandigheden meestal ruig. Neem de tijd om ervoor te zorgen dat u veilig bent en vastgemaakt bent aan de boot (in een goede positie om het reven uit te voeren). Probeer kalm te blijven en helder na te denken over wat u doet en wat u gaat doen. Zorg ervoor dat alle lijnen vrij zijn, zorg ervoor dat de giek toplift goed is vastgeklemd (dit is erg belangrijk), laat de neerhouder (vang) en vervolgens de grootschoot een beetje los om het zeil een beetje te laten klapperen en de druk van het zeil af te halen. Laat nu de grootzeilval los. Zorg ervoor dat u voldoende val geeft totdat het rif zich daadwerkelijk onder de giek bevindt. Als de wind zo sterk is dat het zeil niet gemakkelijk kan worden gestreken, zorg er dan voor dat de val nog vrij kan lopen en trek aan de reeflijn (aan het achterlijk) en/of aan het voorlijk (aan de mast) om zo beide uiteinden van het zeil te laten zakken. Ga nu verder met het spannen van de reeflijn (je zou dit zonder lier moeten kunnen doen) en stop de binnenste en buitenste uiteinden tegen de giek. Als het rif eenmaal is ingestopt, controleert u nogmaals of alle lijnen goed zitten. Vervolgens brengt u de reeflijn naar de lier en begint u deze op spanning te zetten. Ten slotte spant u de grootzeilval opnieuw aan, maakt u de ophaler los en trekt u de schoot aan.

3. Het éénlijnsreefsysteem:
Met één lijn trekt u een rif in het hele grootzeil. De lijn loopt over verschillende blokken en door ogen waardoor het reefsysteem door één man bediend en uitgevoerd kan worden. Eén persoon kan op bijna elk moment tijdens het zeilen binnen een minuut reven zonder de kuip te moeten verlaten. Nadeel is dat er veel kracht nodig is om alle wrijving te overwinnen en dat met een 1-lijn zonder vertragingen erin de achterkant (schoot) veel harder trekt dan de voorkant. Daardoor wordt rek uit voorlijk en val omgezet in een te losse schoothoek.

De keuze voor het juiste reefsysteem hangt af van de voorkeur van de zeiler, de grootte van de boot en de budgetbeschikbaarheid.

Reven betekent het verminderen van het zeiloppervlak en is een belangrijk aspect voor het comfort en de veiligheid tijdens het zeilen. Reven is nodig wanneer het te hard waait en de boot te schuin begint te hangen, wat ongemakkelijk minder veilig en bovendien minder snel is.  

Door  zeiloppervlak te verminderen, vermindert ook het schuinhangen en vangt de boot beter de wind op, waardoor hij opnieuw sneller kan zeilen en beter door de golven kan varen. Het reven van het grootzeil moet op de juiste manier gebeuren. Het is aanbevolen om te oefenen en te leren hoe het moet worden gedaan voordat je het toepast in een echte situatie met harde wind. 

Hieronder overlopen we de stappen die u kunt nemen om snel zeil te minderen, te reven, en waarom het zo belangrijk is voor een comfortabele en veilige zeilervaring.

  • Bereid u voor: Zorg dat u zich bewust bent van de weersomstandigheden en de windsterkte, zodat u weet wanneer het tijd is om uw zeilen te reven. Zeilers zeggen wel eens dat, als je denkt aan reven,  je het op dàt moment moet doen. Dit is een eenvoudige maar goede maatstaf om te weten wanneer je zeil moet minderen. Vervolgens is het belangrijk dat je al je materiaal vlot werkt. Controleer daarom alle reeflijnen en je uitrusting zodat alles vlot verloopt als je daadwerkelijk moet gaan reven.
  • Verminderen van het zeiloppervlak: Dit kan op verschillende manieren. Er zijn allerhande reefsystemen beschikbaar, waaronder in-mast reefing, slab reefing en lazy-jack reefing. Kies het systeem dat het beste bij uw boot en uw vaarstijl past. Afhankelijk van het type boot en uw persoonlijke voorkeur, is het dus belangrijk om een methode te kiezen die voor u het beste werkt.
  • Deze verschillende soorten reefsystemen hebben elk hun eigen voor-en nadelen. 

Drie populairste reefsystemen beknopt beschreven

1. Het in-mast rolreefsysteem:
Dit systeem is ingebouwd in de mast en wordt bediend vanuit de kuip. Het voordeel hiervan is dat het zeil eenvoudig en snel te reven is zonder dat er iemand op het dek hoeft te zijn. Nadeel is dat dit systeem duurder is en de mast groter moet zijn om het systeem te kunnen huisvesten.

Een in-mast rolgrootzeil is wel een steeds populairder wordende optie. De voordelen van zo’n systeem zijn duidelijk: eenvoudige bediening van het zeil bij het zetten en reven. Eenmaal in de haven is het niet nodig om het grootzeil op de giek op te vouwen en vervolgens te bedekken. Is het opgerold in de mast dan heeft het zichzelf opgeborgen en is het beschermd tegen de zon en weersinvloeden.

De nadelen werden in de loop der jaren steeds minder naarmate de rolsystemen zich beter ontwikkelden. We hebben het dan voornamelijk over de  mechanica in de mast, maar ook over de snit van de zeilen zelf. Een modern rolgrootzeil met verticale latten over de volledige lengte, is net zo goed als een conventioneel zeil. Een modern zeildoek zorgt er ook voor dat deze altijd betrouwbaar op- en af ​​te rollen zijn.

Hoe een in-mast rolsysteem correct te bedienen

Laten we beginnen met het oprollen van het zeil. Alleen een strak opgerold zeil kan gemakkelijk worden ontrold zonder vast te lopen. Het zeil moet stevig en zonder kreuken worden opgerold. Dit bereiken we door de vang strak te zetten bij het oprollen en tegelijkertijd spanning te houden op de outhaullijn. We zien het vaak bij het oprollen van een voorzeil: zonder spanning op de schoot rolt het losjes op, met veel plooien en wordt het flodderig. Dit ziet er niet mooi uit maar verder maakt het niet uit. Met een grootzeil in de mast kan dit echter wel gevolgen hebben; het zeil kan vastlopen.

Eerst draaien we de kop van het schip naar de wind en vallen dan een paar graden af. Als het zeil in de mast tegen de klok in wordt opgerold, varen we af naar bakboord. Dit houdt het zeil vrij van de rand van de mast wanneer het is opgerold. Als het met de klok mee wordt opgerold, buigen we een paar graden naar stuurboord af. Dan maken we de grootschoot los en rollen uiteindelijk het zeil op, waarbij we altijd wat spanning op de outhall (onderlijkspanner) houden.

De mechanica van een modern rolsysteem is robuust en betrouwbaar, maar het kan zeker geen kwaad om af en toe het zout van de bewegende delen, de blokken en de lijnen te verwijderen of om het allemaal weer mooi glad te maken met een druppel olie. Het wordt echter problematisch als het zeil zelf al oud en uitgeblazen is. Als het doek te veel is uitgerokken, wordt het steeds moeilijker om het soepel op te rollen. In dit geval zal een nieuw zeil zeker wonderen doen voor de soepele werking van de in-mast rolreefinstallatie en voor de prestaties van uw jacht. 

2. Slab- reefing:
Slab reefs zijn een simpele, snelle manier om een ‘slab’ uit een zeil te halen. Ze bestaan ​​meestal uit een snelkoppelingshaak aan de voorkant van de giek voor de loefreef-cringle (meestal een ramshoorn) en een lijn die van de achterkant van de giek omhoog door leech-reef-cringle naar beneden naar de giek gaat en dan opnieuw naar voren naar de mast. Dit systeem is goedkoper dan in-mast reefing en is gemakkelijk te onderhouden. Nadeel is dat het zeil neergehaald moet worden, wat tijd en inspanning vergt. Bovendien moet er steeds iemand het systeem bedienen aan de mast wat de handelingen in zwaar weer minder veilig maken.

Hoe een Slab- reefing correct uitvoeren
Bij het reven zijn de omstandigheden meestal ruig. Neem de tijd om ervoor te zorgen dat u veilig bent en vastgemaakt bent aan de boot (in een goede positie om het reven uit te voeren). Probeer kalm te blijven en helder na te denken over wat u doet en wat u gaat doen. Zorg ervoor dat alle lijnen vrij zijn, zorg ervoor dat de giek toplift goed is vastgeklemd (dit is erg belangrijk), laat de neerhouder (vang) en vervolgens de grootschoot een beetje los om het zeil een beetje te laten klapperen en de druk van het zeil af te halen. Laat nu de grootzeilval los. Zorg ervoor dat u voldoende val geeft totdat het rif zich daadwerkelijk onder de giek bevindt. Als de wind zo sterk is dat het zeil niet gemakkelijk kan worden gestreken, zorg er dan voor dat de val nog vrij kan lopen en trek aan de reeflijn (aan het achterlijk) en/of aan het voorlijk (aan de mast) om zo beide uiteinden van het zeil te laten zakken. Ga nu verder met het spannen van de reeflijn (je zou dit zonder lier moeten kunnen doen) en stop de binnenste en buitenste uiteinden tegen de giek. Als het rif eenmaal is ingestopt, controleert u nogmaals of alle lijnen goed zitten. Vervolgens brengt u de reeflijn naar de lier en begint u deze op spanning te zetten. Ten slotte spant u de grootzeilval opnieuw aan, maakt u de ophaler los en trekt u de schoot aan.

3. Het éénlijnsreefsysteem:
Met één lijn trekt u een rif in het hele grootzeil. De lijn loopt over verschillende blokken en door ogen waardoor het reefsysteem door één man bediend en uitgevoerd kan worden. Eén persoon kan op bijna elk moment tijdens het zeilen binnen een minuut reven zonder de kuip te moeten verlaten. Nadeel is dat er veel kracht nodig is om alle wrijving te overwinnen en dat met een 1-lijn zonder vertragingen erin de achterkant (schoot) veel harder trekt dan de voorkant. Daardoor wordt rek uit voorlijk en val omgezet in een te losse schoothoek.

De keuze voor het juiste reefsysteem hangt af van de voorkeur van de zeiler, de grootte van de boot en de budgetbeschikbaarheid.